Esther-Brouwer.reismee.nl

Ik wil ook heimwee!

Hallo lieve mensen!

‘Na een maand of twee zul je last van heimwee krijgen.’ ‘Bij heimwee is het belangrijk dat je leuke dingen blijft doen.’ ‘Ga niet alleen op je kamer zitten, dan krijg je heimwee.’ Heimwee…je wilt niet weten hoe vaak ik dit woord gehoord heb de afgelopen maanden. Ik liep al een tijdje met het idee in mijn hoofd om hier iets over te schrijven. Ik vind het leuk om te doen en wie weet help ik er wel andere (toekomstige) au pairs mee!

Het begon tijdens mijn aanmelding bij Travel Active om een au pair te worden. Ik moest invullen of ik wel eens vaker langer van huis was geweest en of ik last heb of heb gehad van heimwee. Vervolgens ging het verder op de infomiddag samen met andere au pairs. Ze vertelden ons hoe je heimwee kunt herkennen en wat je kunt doen om het minder te maken. Het zou normaal zijn om na een aantal weken weer naar huis te verlangen. Het nieuwe is er af en dan realiseer je je pas echt dat dit je ‘thuis’ is voor de komende tijd. Toen ik me na drie maanden nog steeds prima voelde, vertelde iedereen me dat het na kerst zou komen. Dan was ik thuis geweest en als ik dan terug zou komen, dan zou ik wel heimwee krijgen…niet dus.

Geen idee of ik nu heel raar ben, maar ik heb gewoon totaal geen last van heimwee. Natuurlijk, ik heb wel eens rotdagen hier. Het is echt niet zo dat het leven hier helemaal perfect is. Soms vraag ik me af waarom ik ook alweer au pair wilde worden. En soms wil ik gewoon even gezellig met mijn eigen familie aan tafel eten of met mijn vriendinnetjes kletsen, maar echt heimwee? Nee, daar heb ik geen last van. Het echt ik-wil-nu-naar-huis-en-niet-meer-terug-komen-gevoel ken ik gewoon niet. Aan de ene kant is het natuurlijk harstikke fijn, want als ik mijn vriendinnetjes hier moet geloven dan is het niet echt tof. Dus wat dat betreft moet ik volgens mij blij zijn dat ik nergens last van heb. Maar, toch voelt het ook vervelend. Uhm, Esther…hoe kan dit nou vervelend voelen? Nou..komt die.

Als je heimwee hebt, verlang je naar huis. De plek waar je je thuis voelt en waar de mensen zijn waarvan je houdt. Toen ik dus een paar weken geleden nog steeds geen heimwee had, begon ik aan mezelf te twijfelen. Waardeer ik mijn thuis wel genoeg? Hou ik wel genoeg van mijn geweldige ouders en mijn gekke, lieve broertje en zusje? Is de vriendschap met mijn vrienden wel goed genoeg? Want ja, als ik het allemaal niet waardeer en niet om alle mensen geef, dan is het heel logisch dat ik geen heimwee heb. Geloof of niet, maar ik begon me rot te voelen, omdat ik geen heimwee had. Haha, dat klinkt echt heel onlogisch, ik weet het, maar ik voelde me echt heel erg dom. Gelukkig besloot ik toen logisch na te denken en heb ik redenen bedacht waarom het heel logisch is dat ik geen heimwee heb. In mijn hoofd klonken ze heel erg logisch. Geen idee of het op papier ook zo is, maar ik ga mijn best doen.

  • De laatste 1.5 maand dat ik in Nederland was, was iedereen weer druk met werk in school. Mijn dagen bestonden over het algemeen uit netflix kijken, sporten, wachten en niks doen. Op zich prima voor een paar dagen, maar niet na 6 weken. Gelukkig kon ik in die tijd 2 dagen per week oppassen op het meest schattige 2-jarige meisjes ooit, maar de rest van de tijd verveelde ik me nogal. Als ik dus aan Nederland denk, dan denk ik vooral aan die tijd! Mis ik dat? Nee! Uuh, okee, om heel eerlijk te zijn, mis ik zulke dagen soms.
  • Ik weet dat ik hier maar 10 maanden zit en al vanaf het begon besloot ik om er het allerbeste van de maken. Ik wilde niet mijn tijd verspillen aan vervelende dingen en dus ook niet aan heimwee. Het zou zonde zijn van mijn tijd om me rot te voelen, dus had ik vanaf het begin besloten dat ik geen heimwee ging krijgen. Wellicht heeft dat geholpen. Ben ik gewoon zo eigenwijs aan het denken dat ik geen heimwee wil, dat de heimwee het heeft opgegeven.
  • Mijn vriendschappen waren veelal al lange-afstands-relaties. Okee, dat klinkt wel heel sneu, haha. Maar wat ik daarmee bedoel: Ik had redelijk wat vrienden die ver weg woonden. Ik zag ze echt niet dagelijks en sommige zelfs maar een paar keer per maand/jaar. Mijn vrienden van school woonden allemaal niet bij mij in de buurt. We woonden ver uit elkaar. lang leve streekscholen heuj. Ik had dus geen vrienden waarmee ik elke dag afsprak en elke dag leuke dingen deed. De meeste sprak ik dus vooral op school en via whatsapp en facebook. Zo ging dat al jaren en ik vond dat prima. Ik wist niet echt anders. Nu ik hier zit, zie ik ze natuurlijk niet meer. Maar we kunnen nog wel steeds elkaar spreken via alle media. Dat is dus niet veel veranderd. En ik heb gewoon leuke vrienden die me hierin steunen en heel lief zijn <3
  • Sinds dat ik in groep 5 zit, ga ik al elk jaar met een van mijn beste vriendinnetjes op zomerkamp. Toen ik 10 jaar was, ging ik dus een week (of 6 dagen) weg zonder mijn ouders. Ik was dus al jaren lang gewend aan op reis gaan zonder mijn ouders. Nou, is 1 week natuurlijk niet te vergelijken met 10 maanden, maar ik ben wel bekend met het idee. Daarnaast hebben we via skype, whatsapp etc. ook bijna dagelijks contact, dus dat maakt het makkelijk om met ze te kunnen praten en elkaar weer te zien.
  • Ik ben geen klein meisje meer. Okee, ik ben nog wel steeds klein, maar ik ben geen 14-jarige leerling meer. Ik ben een 18-jarige die voor 4 kinderen zorgt, een half huishouden draait en ergens anders een nieuwe leven opbouwt. Nee, ik wil mezelf echt niet vergelijken met een echte moeder, want mijn hostmum doet natuurlijk ook keiveel en blijft natuurlijk altijd de moeder van mijn kinderen, maar ik durf wel te zeggen dat ik, gemiddeld genomen, meer verantwoordelijkheden heb dan mijn leeftijdgenootjes. Wat ik met dit alles wil zeggen is: Het is logisch dat ik ergens anders heen ga en mijn levenservaring uitbreid. Dat is heel normaal op een bepaald leeftijd. En het feit dat ik geen last van heimwee heb, is een teken dat ik er klaar voor ben en dat het goed is dat ik mezelf van mijn ouders los maak. Blijkbaar kan ik deze verantwoordingen en veranderingen allemaal aan. Als ik er nog niet klaar voor was geweest, had ik misschien wel heel erg last van heimwee gehad. Even voor de duidelijk; als je wel last van heimwee hebt, dan betekent dat niet dat je er niet klaar voor bent. Dit kan ook andere redenen hebben! Dit is gewoon iets wat ik voor mezelf heb bedacht!
  • Mijn leven hier is gewoon super tof! Ik heb 4 geweldige hostkids. Ja, soms kan ik ze achter het behang plakken, maar ik weet zeker dat dat andersom soms ook zo is..:) Daarnaast woon ik in een geweldige stad vol met leuke mensen. Ik ben hier gewoon ontzettend gelukkig. En ja, als je ergens gelukkig bent, dan is het logisch dat je geen heimwee hebt.

Zo. 6 redenen waarom het heel logisch is dat ik geen heimwee heb. Om heel eerlijk te zijn, denk ik juist dat ik gigantische heimwee ga krijgen naar Londen als ik weer terug ben in Nederland. Ik bedacht me zojuist dat ik al bijna op de helft ben van mijn tijd hier. Dat gaat zo ongelofelijk snel. Voor ik weet ben ik alweer terug in Nederland. Dit is toch echt een ervaring die ik de rest van mijn leven ga meenemen en waarvan ik zo veel heb geleerd. Hoe balen zou het zijn als dat voorbij is..!

Misschien dat ik na het schrijven van dit artikel opeens ontzettend heimwee krijg. Zie ik mezelf ook nog wel voor aan, haha. Maar stel dat ik de komende tijd nog heimwee krijg, laat me dan maar mijn eigen verhaal lezen. Waarschijnlijk bedenk ik me dan weer waarom ik nu geen heimwee heb.

Er is trouwens nog een nadeel aan geen heimwee hebben. Ik heb geen idee wat mijn vriendinnetjes hier doormaken, dus het is ontzettend lastig om ze te troosten. Als ik er ook last van had, zou ik kunnen zeggen: ‘Ik weet wat je voelt’ Nu kan ik niet veel meer dan ze meenemen de stad in en leuke dingen met ze te doen. Het geeft soms een ontzettend machteloos gevoel. Gelukkig komen de meeste meiden er na een tijdje weer bovenop, maar het blijft vervelend om te zien!

Natuurlijk realiseer ik me ook dat ik harstikke blij moet zijn met het feit dat ik geen heimwee heb. De titel en sommige stukjes, moeten dan ook met een kleine knipoog gelezen worden!

Bedankt voor het lezen en mijn belevenissen van de afgelopen weken komen zo snel mogelijk online!

Liefs, Es

Ohja, heimwee is echt een heel raar woord. Zeker als je het 31 typt…Hoe vaker je het ziet en hoort, hoe raarder het wordt, haha. Het Engelse homesick klinkt zo veel logischer. Waar komt ons woord heimwee (32) eigenlijk vandaag? Waarom heet het niet thuisziek? Oke, ik snap waarom. Dat klinkt ook raar, haha.

Reacties

Reacties

Gerlinde

Heimwee is eigenlijk een Duits woord, Heim betekent 'thuis', Weh betekent iets als 'pijn, verdriet'. Dus in principe zeg je wel een soort van thuisziek, alleen dan in het Duits :P

Marco

Haha, leuke analyse. Zal wel combi zijn van alle punten

Opa

Wat een nuchterheid Esther! Herken wel wat!
Als je geen voeding gaat studeren kan je altijd nog filosofie gaan doen! :-)

Esther

Dankje Gerlinde, haha. Maar nog steeds blijft het een raar woord.
En filosofie vond ik juist het ergste vakken haha, Opa!

Opa

Filosofie is te vaag voor ons soort :-)

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active